Os afectos inquebrantables, por María Reimóndez


Ultimamente cada vez me irritan máis os debates ao redor do chamado poliamor como unha especie de feira sexual e afectiva na que se practica de todo menos a xestión emocional propia e allea. Para min, que levo toda a vida non sendo monógama, a revisión de como establecemos os nosos afectos dun xeito policéntrico fica bastante lonxe deste tipo de enfoques. O importante de vivir a vida fóra da monogamia é precisamente poñer en cuestión o sistema cos actos de coidado do día a día, con negarse a establecer certas categorizacións entre as persoas que integran a nosa vida, con centrarse na intensidade das relacións, na súa profundidade, e non na cantidade, ou na duración. O importante é crear mundos seguros nun mundo que para nada o é con persoas que coidamos e apoiamos, tamén establecendo os límites claros do que queremos e do que non. Un traballo que semella simple mais que implica enfrontarse a un re-coñecemento constante, a observarnos e respectarnos. A desbotar persoas da vida propia que introducen nela o tóxico, a dicir que non.
De todo isto fala a serie This Close. Mais, como veremos, o que acabo de relatar non ten nada que ver coa sinopse que podemos atopar en calquera guía de televisión. Sen dúbida o primeiro do que nos falarán, como nos indica o titular de La Vanguardia é de que é unha serie “escrita por dos sordos” e, por se non nos quedaba clara a anomalía, incidirán en que “incluso” estivo nominada en Cannes (como? Unha serie escrita por “xordos” pode estar nominada nun festival dese calibre? Que vai ser o seguinte!!) e que en resumo o que tentan é “mostrar su día a día” (de que outra cousa van falar dúas persoas xordas nunha serie?). O que pasa no seu día a día é que “Kate y Michael, [...] además de confidencias comparten tristemente una discapacidad: los dos son sordos”. Pois nada, xa quedou todo claro!
Se non fose pola indignación que me provocaron estas críticas, seguramente nin mencionaría necesariamente que Kate e Michael son persoas xordas, aínda que por suposto forma parte fundamental do seu relato poñer no centro non a súa “discapacidade” senón o xeito en que as persoas que *s rodean e a sociedade en xeral percibe quen son ou crea circunstancias que lles fan a vida bastante complicada, cando non imposible. É este un feito que atopamos dende o relato familiar de cadaquén (Kate coa súa mai que quería a filla “perfecta”, é dicir, oínte, e tenta por todos os medios facela encaixar e Michael que provén dunha familia marcada polo abandono paterno e o alcoholismo da súa mai interpretada por unha excepcional Marlee Matlin) ata o día a día dos seus respectivos mundos laborais. Hai tantos momentos onde a e o protagonista teñen que enfrontarse á violencia dunha sociedade que quere asimilalos ou ignoralos que prefiro que cadaquén se achegue ao seu relato cos ollos abertos e unha dose grande de autocrítica sobre o pouco que reflexionamos sobre os mundos diversos das persoas xordas no noso día a día.
Mais volvamos ao principio. This Close, efectivamente, é a historia de Kate e Michael, unha moza branca heterosexual do interior dos Estados Unidos e un rapaz branco e homosexual con certa tendencia ás adiccións que se coñeceron nunha escola especial e que agora viven en Los Angeles. Kate e Michael son tan inseparables como complex*s na súa interacción. A serie é unha marabilla de guión e actuación, un encadeamento de momentos hilarantes con outros estarrecedores, un achegamento á burbulla de afecto que Kate e Michael crean, aos seus conflitos e ao problemático que lles resulta ao resto de persoas da súa vida entender ese vínculo inquebrantable baseado, precisamente, na creación dun espazo seguro (que non simple) nun mundo hostil.
Había tempo que non vía unha serie que me conmovese tanto, na que se nos puxese de diante o moito que a sociedade monógama fai deste tipo de relacións unha anomalía que debe ser “curada” (sempre no fondo hai a pregunta de se a relación entre Kate e Michael é “normal”, por que é sempre máis importante ca as parellas dunha e doutro, por que Kate sempre socorre a Michael e viceversa por riba de todas as demais persoas). Esa incomprensión é para min a grande xordeira presente na historia. Para alguén que se atopa a miúdo nese mesmo lugar e que non clasifica a importancia das relacións por se me deito ou deixo de deitar coas persoas implicadas, houbo tantos momentos nela que me fixeron vibrar que a volvería ver vinte veces.
Nese contexto, o feito de que Michael e Kate sexan persoas xordas non é máis ca unha circunstancia rica e valiosa para calquera persoa ouvinte. Escoitar en silencio as súas conversacións, comprobar as dificultades para vivir nun mundo onde case ninguén fala a túa lingua, as imposicións novamente para ser “normal” (para aprender a falar, levar audífonos sempre que sexa posible, para “finxir” que se entende o falado cando non...). E, por suposto, para min como intérprete foi marabilloso ver nunha serie non a visión surrealista de películas como aquela infame protagonizada pola Kidman, senón o traballo real das compañeiras de linguaxe de signos. A súa importancia, as súas relacións coas persoas coas que traballan, as complicidades e conflitos.

Cada un dos episodios desta serie de dúas breves temporadas é un auténtico tesouro, un impulso para seguir creando mundos moito máis interesantes que aqueles que polo xeral vemos na pantalla e que “mesmo” reciben premios e atención mediática ampla.

This Close, Shoshannah Stern e Josh Feldman

Comentarios